Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
109028, Москва
Покровский бульвар, 11 корп.S,
каб. S-527
тел: (495) 772-95-99 доб.27503, 27502, 27498
Абдрахманова Г. И., Алешин Д. А., Артамонов Р. Е. и др.
Издательский дом НИУ ВШЭ, 2021.
Международный сельскохозяйственный журнал. 2021. Т. 64. № 2. С. 58-69.
In bk.: Gendering Post-soviet space: Demography, Labour market and Values in Empirical Research. Springer Publishing Company, 2021. Ch. 10. P. 211-233.
Количественный анализ в экономике. WP2. Высшая школа экономики, 2021. № 1.
Уважаемые коллеги,
очередной семинар департамента прикладной экономики состоится 8 апреля, в 13:00, в дистанционном формате на платформе Zoom. Ссылка для подключения - https://us02web.zoom.us/j/85455616372
Пароль доступа будет разослан в анонсе мероприятия через корпоративную сеть НИУ ВШЭ. При необходимости его получения – обращаться к Шевелеву М.Б., mshevelev@hse.ru
В рамках семинара выступит Гюзель Фатеховна ЮСУПОВА, доцент нашего департамента. Тема доклада - "А был ли молчаливый сговор на рынке линейных контейнерных перевозок? (еще раз о конкурентном расследовании в разных юрисдикциях)"
Аннотация
"Advance price announcements in the form of general rate increase (GRIs) by liner shipping companies have recently become the subject of investigations by competition authorities in different jurisdictions, including the European Union and Russia. The main goal of this paper is to answer the question whether GRIs predict price changes of competitors. Comparison of GRIs with actual price changes in particular routes, defined as antitrust markets in competition investigations in Russia, shows a limited anti-competitive effect of advance price announcements, albeit under specific market conditions. Regression analysis, undertaken in the context of the Russian investigation, rejects the hypothesis that the GRI of a particular company would be followed by price increases of its competitors. Moreover, the frequent changes in the market shares of liner companies support the hypothesis of competition vis à vis collusion. Remedies applied by competition authorities address content and timing of GRIs. The theory of tacit collusion suggests that remedies, which further specify the content of price announcements, may paradoxically enhance non-cooperative pricing, in contrast to remedies that restrict audience of GRIs by customers."
Приглашаются все желающие.