• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Контакты

109028, Москва,
Покровский бульвар 11, Администрация департамента: офисы S1029, S1030; тел: +7(495) 772-95-90 *27172, 27173, 27174                                                                                 
 

Руководство
Руководитель департамента Тарасов Александр Игоревич

PhD, Университет Штата Пенсильвания

Заместитель руководителя Серегина Светлана Федоровна

Научный семинар департамента теоретической экономики с участием Александра Тарасова, НИУ ВШЭ

12+
Мероприятие завершено

Уважаемые коллеги!

Приглашаем вас на научный семинар Департамента теоретической экономики, который состоится: 26 октября 2021 года в 13:00 

Ссылка для подключения к семинару: https://us02web.zoom.us/j/84476855115?pwd=RVBDL3pTYSt6QXdTU0JLR3ZnOGttUT09

ID конференции: 844 7685 5115
Код доступа: 021827

Рабочий язык семинара: английский
В рамках семинара выступит: Александр Тарасов, доцент, Ph.D, руководитель Департамента теоретической экономики

Тема выступления: "Optimal Income Taxation under Monopolistic Competition" (joint with Robertas Zubrickas, University of Bath)

Аннотация: This paper is concerned with cross-dependencies between endogenous market structure and tax policy. We extend the Mirrlees (1971) model of income taxation with a monopolistic competition framework with general additively separable consumer preferences. We show that price and variety distortions resulting from the market structure imply that income tax policy needs to be complemented with commodity or firm taxation to achieve the constrained social optimum. We calibrate the model and find that, when choosing optimal tax policy, the failure to account for the market structure results in a welfare loss of 1:77 percent. Motivated by practical cases, we study a policy regime that is solely based on income taxation. Under this policy regime, departures from the social optimum can be compensated by lower and less regressive income taxes than those obtained under the regime with all forms of taxation. We also examine the role of consumer preferences for policy outcomes and show that it is substantially amplified by an endogenous market structure.