Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
109028, Москва, Покровский бульвар 11, T423
тел: +7 (495) 621 13 42,
+ 7(495) 772 95 90 *27200; *27212.
e-mail: dhm-econ@hse.ru; shatskaya@hse.ru.
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам поступление возможно только на платной основе, стипендии Правительства РФ не предоставляются
Информация о количестве платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам поступление возможно только на платной основе, стипендии Правительства РФ не предоставляются
Информация о количестве платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам поступление возможно только на платной основе, стипендии Правительства РФ не предоставляются
Информация о количестве платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам поступление возможно только на платной основе, стипендии Правительства РФ не предоставляются
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам поступление возможно только на платной основе, стипендии Правительства РФ не предоставляются
Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места
Информация о количестве платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года
Иностранным абитуриентам поступление возможно только на платной основе, стипендии Правительства РФ не предоставляются
Аннотация доклада:
The conventional approach to comparing tax progression (using local measures, global measures or dominance relations for first moment distribution functions) often lacks applicability to the real world: local measures of tax progression have the disadvantage of ignoring the income distribution entirely. Global measures are affected by the drawback of all aggregation, viz. ignoring structural differences between the objects to be compared. Dominance relations of comparing tax progression depend heavily on the assumption that the same income distribution holds for both situations to be compared, which renders this approach impossible for international and intertemporal comparisons.
Based on the earlier work of one of the authors, this paper develops a unified methodology to compare tax progression for dominance relations under different income distributions. We address it asuniform tax progression for different income distributions and present the respective approach for both continuous and discrete cases, the latter also being employed for empirical investigations.
Using dominance relations, we define tax progression under different income distributions as a class of natural extensions of uniform tax progression in terms of taxes, net incomes, and differences of first moment distribution functions. To cope with different monetary units and different supports of the income distributions involved, we utilized their transformations to population and income quantiles. Altogether, we applied six methods of comparing tax progression, three in terms of taxes and three in terms of net incomes, which we utilized for empirical analyses of comparisons of tax progression using data from the Luxembourg Income Study. This is the first paper that performs international and intertemporal comparisons of uniform tax progression with actual data.
For our analysis we chose those countries for which LIS disposes of data on gross incomes, taxes, payroll taxes and net incomes. This pertains to 15 countries, out of which we selected 13. This gave rise to 78 international comparisons, which we carried out for household data, equivalized data, direct taxes and direct taxes inclusive of payroll taxes. In total we
investigated 312 international comparisons for each of the six methods of comparing tax progression.
In two thirds of all cases we observed uniformly greater tax progression for international comparisons. In a bit more than one fifth of all cases we observed bifurcate tax progression, that is, progression is higher for one country up to some population or income quantile threshold, beyond which the situation is the opposite, i.e., progression is higher for the second country. No clear-cut findings can be reported for just one tenth of all cases. Even in these cases deviations are sometimes so small that they can be ignored.
We also test consistency of our results with regard to the six methods of comparing tax progression and present here twelve (Germany, the UK and the US) plus four comparing Germany and Sweden out of the total of 312 graphs, each containing six differences of first moment distribution functions. These differences can be interpreted as intensity of greater
tax progression. We demonstrate the overall picture of uniform tax progression for international comparisons using Hasse diagrams.
Concerning intertemporal comparisons of tax progression, we present the results for the US, the UK, and Germany for several time periods. We align our findings with respect to major political eras in these countries, e.g., G. Bush Sr., W. Clinton, and G. Bush Jr. for the United States; M. Thatcher, J. Major, and A. Blair for the United Kingdom, and for Germany, the last year before German re-unification (1989), the beginning of H. Kohl’s last term as chancellor (1994), and G. Schroder (2000). In addition, we study sensitivity of our results to the equivalence scale parameter.
Рабочий язык: английский
Текст доклада: 1. Seidl 22.09.10.pdf
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Руководители семинара: д.т.н., проф. Алескеров Фуад Тагиевич, д.т.н., проф. Подиновский Владислав Владимирович.
Соруководитель семинара - д.т.н., проф. Миркин Борис Григорьевич,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------