Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
109028, Москва, Покровский бульвар 11, T423
тел: +7 (495) 621 13 42,
+ 7(495) 772 95 90 *27200; *27212.
e-mail: dhm-econ@hse.ru; shatskaya@hse.ru.
55 бюджетных мест
20 платных мест
110 бюджетных мест
40 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
90 платных мест
5 платных мест для иностранцев
30 бюджетных мест
10 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
30 платных мест
3 платных места для иностранцев
35 бюджетных мест
15 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
50 платных мест
3 платных места для иностранцев
20 платных мест
3 платных места для иностранцев
40 платных мест
3 платных места для иностранцев
50 платных мест
1 платное место для иностранцев
50 платных мест
3 платных места для иностранцев
20 бюджетных мест
10 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
5 платных мест
2 платных места для иностранцев
20 бюджетных мест
10 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
5 платных мест
1 платное место для иностранцев
40 бюджетных мест
10 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
10 платных мест
2 платных места для иностранцев
45 бюджетных мест
10 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
5 платных мест
2 платных места для иностранцев
40 платных мест
2 платных места для иностранцев
65 бюджетных мест
20 государственных стипендий Правительства РФ для иностранцев
20 платных мест
1 платное место для иностранцев
60 платных мест
5 платных мест для иностранцев
Abstract:
How does political competition shape the way that firms pursue legislative change? A rich political economy literature describes various ways in which firms influence the design and enforcement of laws, rules and regulations germane to their business activities. Although helpful, this literature is disconnected from work on legislative accountability and political concentration. Making a distinction poorly developed in prior research, we contrast firms that choose to influence policy directly, through un-mediated contacts with executive and legislative branch personnel, and those that do so indirectly, through lobby groups acting as intermediaries. We propose a simple theory that relates the relative costs of lobbying and the strategies firms select to the extent of political competition and concentration. As competition increases and concentration decreases in a region, the use of indirect channels of lobbying becomes more attractive (and vice versa). We test our theory using a survey of 1013 firms across 61 Russian regions. Exploiting substantial variation in political competition and concentration across Russia’s regions, we find that firms in politically competitive environments, where there is less concentration, are more likely to use business associations to influence their institutional environment. Using a survey of 315 business associations, we show that these effects may be explained by the variation of the willingness of regional decision-making officials to support more or less encompassing policies depending on local political environment.
Научный семинар "Политическая экономика" состоялся 14 апреля (вторник) 2015г. в 18:15
Семинар проводится совместно с РЭШ, соруководители семинара: А.В.Захаров (НИУ ВШЭ), К.И. Сонин (НИУ ВШЭ)