Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Книга
Макроэкономика. Практикум странового анализа

Баженов Г. А., Беляков И. В., Бирюкова О. В. и др.

М.: НИЦ Инфра-М, 2025.

Статья
Физическая активность детей и их родителей: есть ли взаимосвязь?

Лопатина М. В., Хоркина Н. А., Кабисова А. В.

Электронный научный журнал "Социальные аспекты здоровья населения". 2025. Т. 71. № 1.

Глава в книге
Science or industry: Improving the quality of the Russian higher education system

Panova A., Slepyh V.

In bk.: Vocation, Technology & Education. Vol. 1. Iss. 4. Shenzhen Polytechnic University, 2024.

Контакты

109028, Москва
Покровский бульвар, 11 корп.S,
каб. S-527
тел: (495) 772-95-99 доб.27503, 27502, 28289

Руководство
Руководитель департамента Авдашева Светлана Борисовна
Менеджер Шевелев Максим Борисович

Тел.: (967) 170-0219

Macroeconomic Policy in Transition and Emerging Economies

2020/2021
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
3
Кредиты
Статус:
Курс по выбору
Когда читается:
1-й курс, 3 модуль

Преподаватель

Домбровски Марэк Павел

Домбровски Марэк Павел

Course Syllabus

Abstract

The course for Master students of Applied Economics and World Economics addressing key economic and political challenges related to transition from the centrally planned economy to market system, history of market reforms in Central and Eastern Europe, former Soviet Union, Asia, Middle East, Africa and Latin America, the contemporary role of emerging-market economies in the global economy.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • To offer Master students basic knowledge on economic problems and challenges faced by the group of transition and emerging-market economies.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Participation in lectures and seminars, active participation in discussion, reading recommended literature
Course Contents

Course Contents

  • History of centrally planned economies, their evolution, reform attempts and demise
  • Agenda of transition, macroeconomic stabilization and privatization
  • Political economy and strategy of transition, interrelation between economic and political reforms
  • The role of external actors in transition process, results of transition
  • Economic reforms in China, India and other Asian countries
  • Economic reforms in Middle East and Africa
  • Economic reforms in Latin America, summary of emerging market reforms, emerging-market crises
  • Global financial crisis of 2007-2009 and its spillover to emerging-market economies
  • Changes in the global economic geography and governance, consequences of financial globalization, the role of IMF and World Bank
  • The role of emerging-market economies in global trade, the role of WTO and regional trade agreements
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking class attendance
    20%
  • non-blocking final written exam
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (3 module)
    0.3 * class attendance + 0.7 * final written exam
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Macroeconomics, Blanchard, O., 2017
  • Macroeconomics, Dornbusch, R., 2011

Recommended Additional Bibliography

  • Macroeconomics, Blanchard, O., 2003
  • Macroeconomics, Blanchard, O., 2006
  • Macroeconomics, Dornbusch, R., 2004
  • Macroeconomics, Dornbusch, R., 2014