• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Контакты

109028, Москва,
Покровский бульвар 11, Администрация департамента: офисы S1029, S1030; тел: +7(495) 772-95-90 *27172, 27173, 27174                                                                                 
 

Руководство
Департамент теоретической экономики: Руководитель департамента Тарасов Александр Игоревич

PhD, Университет Штата Пенсильвания

Департамент теоретической экономики: Заместитель руководителя департамента Серегина Светлана Федоровна
Департамент теоретической экономики: Менеджер Мальбахова Диса Анзоровна
Департамент теоретической экономики: старший администратор Ибрагимбейли Зулихан Хаджи Муратовна
Департамент теоретической экономики: старший администратор Байбузенко Наталья Николаевна
Департамент теоретической экономики: Администратор Юдина Марина Валентиновна
Глава в книге
Валовой внутренний продукт и экономический рост

Бондаренко К. А., Стародубцева М. Ф., Куприянов А. и др.

В кн.: Макроэкономика. Практикум странового анализа. М.: НИЦ Инфра-М, 2025. Гл. 2. С. 105-195.

Препринт
Methodology of Classical Political Economy:Interpretation from 19th Century Russia

Galeev A.

Economics/EC. WP BRP. Высшая школа экономики, 2024. No. 270/EC/2024.

Публикация Александра Тарасова в Economic Theory

Поздравляем Александра Тарасова, руководителя и доцента департамента теоретической экономики, с публикацией статьи "Optimal income taxation under monopolistic competition" в журнале Economic Theory.

Публикация Александра Тарасова в Economic Theory

Аннотация статьи:
This paper is concerned with cross-dependencies between endogenous market structure and tax policy. We extend the Mirrlees (Rev Econ Stud 38:175–208, 1971) mo
del of income taxation with a monopolistic competition framework with general additively separable consumer preferences. We show that quantity and variety distortions resulting from the market structure require adjustments to income tax policy, which also needs to be complemented with commodity or firm taxation to achieve the constrained social optimum. We calibrate the model and find that in policy design the failure to account for the market structure results in a welfare loss of 1.77%. Motivated by practical cases, we study a policy regime that is solely based on income taxation. We show that departures from the social optimum can be compensated by lower and less regressive income taxes and a smaller government compared to the regime with income and commodity taxes. We also examine the role of consumer preferences for policy outcomes and show that it is substantially amplified by an endogenous market structure.

Публикация доступна по ссылке: https://link.springer.com/article/10.1007/s00199-022-01463-z