Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
109028, Москва,
Покровский бульвар, дом 11, каб. Т-614
(проезд: м. Тургеневская/Чистые пруды, Китай-город, Курская/Чкаловская)
тел: (495) 628-83-68
почта: fes@hse.ru
Райнерт Э. С.
М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2025.
Applied Econometrics. 2024. No. 76. P. 5-28.
In bk.: Model Theory and Algebra 2024. 2024. P. 87-92.
Andreyanov P., Krasikov I., Suzdaltsev A.
arxiv.org. Theoretical Economics. Cornell University, 2024
In my talk I will discuss several papers and findings from my Global Preference Survey project. The results are based on an experimentally validated survey data set of time preference, risk preference, positive and negative reciprocity, altruism, and trust from 80,000 people in 76 countries. At a general level, the data reveal substantial heterogeneity in preferences across countries, but even larger within-country heterogeneity. Across individuals, preferences vary with age, gender, and cognitive ability, yet these relationships appear partly country specific. At the country level, the data reveal correlations between preferences and biogeographic and cultural variables, such as agricultural suitability, language structure, and religion. Variation in preferences is also correlated with economic outcomes and behaviors. More specifically, I will show how time preferences are related to mortality and how they affect comparative development, how the gender gap in preferences is related to GDP and country specific gender equality, what the data tells us about the potential validity threat of using so-called WEIRD samples, and how migration patterns “out of Africa” have left their footprints in today’s distribution of preferences.